Checklist factuur

captcha


Vul je naam en mailadres in en ontvang onze handige checklist
'10 tips voor een perfecte factuur'
* Voer de tekens uit het kader in

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Voor veel ZZPers en Freelancers een magisch moment: ze mogen de eerste factuur maken voor hun geleverde diensten! Na alle voorbereiding, hard werken, acquisitie doen is dit uiteindelijk de kroon op je werk!

Factuur maken: Wat ga je doorbelasten?

Voordat je een factuur gaat opstellen moet je in kaart brengen hoe je je diensten in rekening gaat brengen. Zijn dit door te belasten uren of een aangenomen bedrag, dan is het maken van je factuur eenvoudig. Het wordt lastiger als je gespecificeerde uren, verschillende uursoorten met toeslagen of door te belasten kosten op je factuur gaat zetten. Heb je dit in kaart dan kun je op onze website een geschikte voorbeeld factuur vinden.

Factuur maken: Welk BTW percentage?

In de meeste gevallen zul je BTW moeten doorbelasten op je factuur. Het algemene tarief is 21%, voor sommige diensten en goederen geldt het verlaagde tarief van 6%. Doe je zaken met het buitenland, dan is het 0% tarief van toepassing. Wanneer je echter te maken hebt met onderaanneming en je bent werkzaam in de bouwbranche, scheepsbouw, metaalindustrie, confectie-industrie en sommige delen van de schoonmaakbranche, dan geldt de zogenaamde BTW verleggingsregeling. Hierbij wordt de heffing van btw verlegd van de onderaannemer of uitlener naar de aannemer of inlener.

Factuur maken: Betalingstermijn

Wanneer je een factuur verstuurt moet je hebben nagedacht over de betalingstermijn van je factuur. Deze betalingstermijn moet je (liefst schriftelijk) overeenkomen met je opdrachtgever. Maak hierbij duidelijke afspraken over het moment dat je factuur daadwerkelijk betaalbaar is. In veel gevallen eist een opdrachtgever aanvullende documenten voordat een factuur wordt betaald. Dit wordt dan vaak als een reden (excuus) gebruikt om de factuur later te betalen.

Factuur maken: Debiteurenbeheer

Een verstuurde factuur is nog geen betaalde factuur! Helaas nemen nogal wat opdrachtgevers het niet zo nauw met de betalingstermijn van een factuur. Zorg daarom voor een goed debiteurenbeheer! Dit begint met het bijhouden van verstuurde facturen, bijvoorbeeld in een spreadsheet. Wanneer de betalingstermijn van een factuur is verstreken adviseren wij om eerst telefonisch contact op te nemen met je debiteur. Is er wat mis gegaan met de factuur, wordt deze betwist, mist men nog aanvullende documenten; dit zijn de vragen die je dan kunt stellen. Maak een notitie van dit telefoongesprek en een duidelijke afspraak wanneer er betaald gaat worden. Wanneer je debiteur zich nog niet aan zijn afspraken houdt, stuur dan een schriftelijke aanmaning. In onze download sectie vind je voorbeeldbrieven en tips voor een efficient debiteurenbeheer.

Facturen in je administratie

Al je verstuurde facturen moeten uiteindelijk in je administratie worden opgenomen en minimaal 7 jaar worden bewaard. Je kunt hier lezen hoe je een administratie moet opzetten. Op deze website kun je lezen welke administratieve verplichtingen je hebt als ZZP'er.